Retroalimentación

La retroalimentación es la discusión intencionada inmediatamente después de una experiencia de aprendizaje, que es especialmente importante después del aprendizaje basado en simulación. La retroalimentación permite a los participantes obtener una comprensión clara de sus procesos de pensamiento y acciones, promoviendo la Metacognición y la Memoria a Largo Plazo. También permite a los instructores y a los aprendices compartir sus modelos mentales y fomentar el Razonamiento detrás de su juicio clínico.

Abulebda, K., Auerbach, M., & Limaiem, F. (2019). Debriefing Techniques Utilized in Medical Simulation. StatPearlsTable 1.

Bae, J., Lee, J., Jang, Y., & Lee, Y. (2019). Development of simulation education debriefing protocol with faculty guide for enhancement clinical reasoning. BMC Medical Education19(1), 1–8.

Brown, D. K., Wong, A. H., & Ahmed, R. A. (2018). Evaluation of simulation debriefing methods with interprofessional learning. Journal of Interprofessional Care32(6), 779–781.

Cheng, A., Grant, V., Dieckmann, P., Arora, S., Robinson, T., & Eppich, W. (2015). Faculty development for simulation programs: Five issues for the future of debriefing training. Simulation in Healthcare10(4), 217–222.

Grant, V. J., Robinson, T., Catena, H., Eppich, W., & Cheng, A. (2018). Difficult debriefing situations: A toolbox for simulation educators. Medical Teacher40(7), 703–712.

INACSL Standards Committee. (2016). INACSL Standards of Best Practice: SimulationSM Debriefing. Clinical Simulation in Nursing12, S21–S25.

Macdiarmid, R., Neville, S., & Zambas, S. (2020). The experience of facilitating debriefing after simulation : A qualitative study. Nursing Praxis in Aotearoa New Zealand36(3), 51–60.

Paige, J. T., Arora, S., Fernandez, G., & Seymour, N. (2015). Debriefing 101: Training faculty to promote learning in simulation-based training. American Journal of Surgery209(1), 126–131.

Secheresse, T., Lima, L., & Pansu, P. (2021). Focusing on explicit debriefing for novice learners in healthcare simulations: A randomized prospective study. Nurse Education in Practice51.

Seelandt, J. C., Walker, K., & Kolbe, M. (2021). “A debriefer must be neutral” and other debriefing myths: A systemic inquiry-based qualitative study of taken-for-granted beliefs about clinical post-event debriefing. Advances in Simulation6(1), 1–15.

Tamas, E., Kallestedt, M.-L. S., Hult, H., Carlzon, L., Karlgren, K., Berndtzon, M., Masiello, I., & Allvin, R. (2020). Simulation educators in clinical work: The manager’s perspective. Journal of Health Organization and Management34(2), 181–191.

Factores que respalda esta estrategia

Antecedentes personales

Habilidades socio-emocionales

Cognición

Lenguaje y Alfabetización