De Texto a voz
La tecnología de texto a voz lee en voz alta las palabras en una pantalla. Esto puede apoyar a los estudiantes con dificultades de visión o proporcionar una experiencia bimodal cuando se combina con la lectura de texto. Los estudiantes adultos pueden enfrentar un deterioro de la visión, lo que puede afectar la Atención, cambiar la percepción y sensibilidad al color, y crear sensibilidad al contraste. El texto a voz puede mitigar los efectos negativos de estos deterioros mientras también apoya a los estudiantes con desafíos de lectura como la dislexia. La tecnología de asistencia también puede mejorar las Habilidades Básicas de lectura tales como la decodificación, el vocabulario y la velocidad de lectura.
Referencias
Bione, T., Grimshaw, J., & Cardoso, W. (2016). An evaluation of text-to-speech synthesizers in the foreign language classroom: Learners’ perceptions. S. Papadima-Sophocleous, L. Bradley & S. Thouësny (Eds), CALL Communities and Culture – Short Papers from EUROCALL, 50-54.
Chiang, H-H. (2019). A comparison between teacher-led and online text-to-speech dictation for students’ vocabulary performance. English Language Teaching, 12(3), 77-93.
Ekşi, G. Y. & Yeşilçınar, S. (2016). An investigation of the effectiveness of online text-to-speech tools in improving EFL teacher trainees’ pronunciation. English Language Teaching, 9(2) 205-214.
Hillaire, G., Iniesto, F., & Rienties, B. (2019). Humanising text-to-speech through emotional expression in online courses. Journal of Interactive Media in Education, 1(12), 1–9.
Huang, Y-C. & Liao, L-C. (2015). A study of text-to-speech (TTS) in children’s english learning. Teaching English with Technology, 15(1), 14-30.
Karakaş, A. (2017). English voices in ‘text-to-speech tools’: representation of English users and their varieties from a world englishes perspective. Advances in Language and Literary Studies, 8(5), 108-119.
Podsiadlo, M. & Chahar, S. (2016). Text-to-speech for individuals with vision loss: A user study. Interspeech, 347-351.
Stodden, R. A., Roberts, K. D., Takahashi, K., Park, H. J., Stodden, N. J. (2012). Use of text-to-speech software to improve reading skills of high school struggling readers. Procedia Computer Science,14, 359– 362.
Wood, S. G., Moxley, J. H., Tighe, E. L., & Wagner, R. K. (2018). Does use of text-to-speech and related read aloud tools improve reading comprehension for students with reading disabilities? A meta-analysis. Journal of Learning Disabilities, 51(1), 73-84.