Creación de Representaciones Visuales

Cuando los estudiantes procesan y expresan información de manera visual, están activando más procesos cognitivos durante la resolución de problemas. Crear representaciones visibles del conocimiento ayuda a los estudiantes a sumergirse completamente en el contenido de manera creativa para obtener nuevos conocimientos mientras profundizan su comprensión. Crear representaciones visuales de datos en forma de gráficos y tablas también puede respaldar las habilidades cotidianas y científicas de la Alfabetización Numérica. Los estudiantes son capaces de mostrar lo que saben de maneras que respetan su alfabetización fuera de la escuela y hacen conexiones con su conocimiento existente, aumentando la Motivación y la retención de la información en la Memoria a Largo Plazo.

Cromley, J. G., Du, Y., & Dane, A. P. (2020). Drawing-to-Learn: Does meta-analysis show differences between technology-based drawing and paper-and-pencil drawing?. Journal of Science Education and Technology29(2), 216-229.

Ergül, N. R. (2018). Pre-service science teachers’ construction and interpretation of graphsUniversal Journal of Educational Research6(1), 139-144.

Hepworth, M. (2009). Developing academic information literacy for undergraduates through inquiry based learningInnovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 8(2), 2-13.

Hock, M., & Mellard, D. (2005). Reading comprehension strategies for adult literacy outcomesJournal of Adolescent & Adult Literacy, 49(3), 192-200.

Inaltekin, T. & Goksu, V. (2019). Evaluation of students’ use of visual learning representations in science classes: A case study from Turkey. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 5(2), 244-265.

Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the researchJournal of Engineering Education 93(3), 223-231.

Quillin, K., & Thomas, S. (2015). Drawing-to-learn: A framework for using drawings to promote model-based reasoning in biologyCBE—Life Sciences Education, 14(1), es2.

Van Meter, P., & Garner, J. (2005). The promise and practice of learner-generated drawing: Literature review and synthesisEducational Psychology Review17(4), 285-325.

Wammes, J. D., Meade, M. E., & Fernandes, M. A. (2016). The drawing effect: Evidence for reliable and robust memory benefits in free recallThe Quarterly Journal of Experimental Psychology69(9), 1752-1776.

In the sciences, learner-generated drawing has been promoted as a strategy to improve students’ memory, observational processes, and imagination (Steele, 1991; Stein and Power, 1996). Consistently, Dempsey and Betz (2001) recommend a system for teaching students to use drawing as a strategy to improve observational processes. (Van Meter & Garner, 2005).

Factores que respalda esta estrategia